donderdag 19 november 2009

Bespaar geld en ergenissen

Hoe ging het vroeger?
Kwam er voorheen een krantje in de bus van een van de plaatselijke PC-boeren dan moest ik hem doorbladeren. Verlekkerd kijken naar al het nieuws wat er in PC-land te koop was, vervolgens de bankrekening en verjaardagsgeld checken en een bezoekje brengen aan de winkel die het door mij uitgekozen artikel voor de laagste prijs aanbood.
Om de paar jaar móest er natuurlijk een nieuwe computer komen, want de oude was te langzaam geworden of kon de minimum specificaties voor het spel wat op dat moment "hot" was niet aan.

Hoe anders is het nu.
De reclameblaadjes van de PC-boeren komen nog steeds met grote regelmaat langs. Ik kijk er weleens in, maar aanschaffen .... nee dat is toch al heel lang geleden. Volgens mij was dat een extra harde schijf voor in de huiskamer-PC, waar de backups op worden weggeschreven.

Wat is er veranderd dan?
Ik wist dat u dat ging vragen, sommige mensen zijn zo voorspelbaar! (Ik waarschijnlijk ook). Door het feit dat ik tegenwoordig geen spelletjes meer speel, hoef ik niet meer mijn PC te upgraden, danwel vernieuwen. Wij draaien naar volle tevredenheid op een PC van drie jaar oud met "slechts" 1 GB intern geheugen, een 256 MB videokaart en een Athlon processor.

Wat kun je doen dan op die oude meuk?
Tja, wat doen we daarop. Een beetje internetten, e-mailen, fotobewerking, videobewerking, genealogie, multimedia afspelen, Skypen, MSN-en, Bureaublad op afstand, backuppen, tekstverwerking, CD/DVD-branden.

U zit dit te lezen en ziet eigenlijk dat u zelf niet veel anders doet, maar dat u een computer in huis heeft die veel nieuwer is en veel betere specificaties heeft dan die van ons. Wel beste mensen, laat dit dan uw laatste computer zijn. Laat je niet gek maken door allerlei computerblaadjes die de nieuwste snufjes laten zien op computergebied. U kunt best toe met de machine die u nu al in huis heeft.

Een hobby mag best geld kosten
Ik zeg, een hobby mag best mìnder geld kosten. Ik bedoel daarmee, vervang pas iets als het ècht kapot is. Dat de computer trager wordt na verloop van tijd vinden we vervelend, maar heel vaak is dat eenvoudig op te lossen door uw persoonlijke documenten veilig te stellen op een backup en de boel eerst eens te defragmenteren of beter nog zelfs opnieuw te installeren. Tenslotte werkte de computer toen u het net had toch wèl lekker snel? Terug naar af dus en alle software die u nadien (al dan niet illegaal) geinstalleerd heeft, maar achteraf toch nooit gebruikt, eraf gooien.
Waarschijnlijk gebruikt u Windows (Is er iets anders dan?) dus daarna een virusscanner, een servicepack en een reeks updates installeren en u kunt weer fris aan de gang om de extra programma's te downloaden (als u de installatiefiles niet heeft veiliggesteld met uw backup) en te installeren.

Geen opmerkingen: