maandag 23 november 2009

NS geld terug bij vertraging

http://tikkelz.blogspot.com/

Enige tijd geleden was het weer eens zover.
Tijdens mijn wandeling naar het station had ik ze al gehoord. De tweetonige hoorns, waarvan je sinds 1 maart niet meer weet of het nou de politie, ambulance of brandweer is. Aangekomen bij de Mandelabrug tref ik een aantal politieauto's aan in wildparkeerstand, op de stoep en kriskras geparkeerd. Zeker iemand onwel geworden, denk ik nog. Bovenaan de roltrap komen mij zeker 100 mensen tegemoet, ook personen die dagelijks met mij op het perron staan te wachten op de 07:22 richting Den Haag CS. Net als ik er een aan wil schieten, die zonder mobiele telefoon aan zijn oor loopt, hoor ik het omroepbericht dat "mijn" trein vandaag niet zal rijden. Aan de gele en oranje hesjes die op het spoor en perron lopen valt af te leiden dat hier iets ernstigs aan de hand is en howel ervaringen uit het verleden geen garanties bieden voor de toekomst ga ik ervan uit dat er voorlopig helemaal geen treinen gaan rijden naar Den Haag.
Dan heb je een keus of vier: een dagje vrijnemen, een fietstochtje langs de A12, de Randstadrail pakken of de auto.
Gezien de weersverwachting en de rijen op het perron van de Randstadrail, besluit ik om met de auto naar het werk te gaan. In Den Haag parkeren buiten de betaald-parkeerzone en dan het laatste stukje met de tram want ik heb een abonnement met een zone openbaar vervoer.
Wonderwel lukt het mij om met een vertraging van slechts twintig miuten op mijn werkplek aan te komen. Toch niet slecht als je nagaat dat ik eerst terug moest lopen vanaf Mandela naar huis en in Den Haag nog op de tram moest wachten.
Aan het einde van de dag met de tram en daarna de auto naar huis lukt het mij om op hetzelfde tijdstip als normaal thuis te komen.

Thuis log ik in op de site van de NS. Ik heb buiten mijn schuld kosten moeten maken om op het werk te komen en daarvoor wil ik tegemoetkoming! Als ik ingelogd ben zie ik dat als de trein meer dan een uur vertraging heeft, ik recht heb op 1/250 deel van mijn abonnementsgeld. Ik vul het e-formulier in en krijg een mail terug dat de NS gaat uitzoeken of ik recht heb op die vergoeding, wat erop neerkomt dat ze intern gaan uitzoeken of mijn trein daadwerkelijk meer dan een uur vertraging had. Binnen zes weken zullen ze mij berichten (...en dan zeggen ze dat ambtenaren langzaam zijn ! ). Aangezien ik in de loop van de dag de nieuwsberichten gehoord heb dat het treinverkeer "als gevolg van een aanrijding" ernstige vertraging heeft opgelopen op het traject Utrecht-Den Haag, zit ik gebeiteld!

En inderdaad .... met een week (!!) krijg ik een bijschrijving van de NS. Mijn "claim" is goedgekeurd. Bedrag van de bijschrijving; 2,89 Euro - met de prijs van een liter benzine vandaag de dag toch goed voor twee liter benzine wat met mijn auto toch gemiddeld een actieradius inhoudt van ongeveer 26 kilometer.

Mijn reiskosten zijn (bijna) gedekt maar de extra tijd en ergenis niet. Maar laten we nou blij zijn dat er wat uitbetaald wordt, weliswaar pas na een uur vertraging, maar toch. Desondanks zijn het slimme jongens bij de NS, want als de trein die om de 20 minuten komt een vertraging heeft van 20 minuten dan verzwijg je dat en prop je de mensen van twee treinen gewoon in een trein. Niks geen vertraging en rijden met die hap, zo doen ze dat in India toch ook?!

P.s. Voor degenen die weleens de uitdrukking "Even Mandela op de trein zetten" gebruiken, dat heeft in deze blogpost niets met de Mandelabrug en de NS te maken

Geen opmerkingen: